menu
CZ

Žáci jako architekti školní zahrady

Před Vánoci proběhl workshop „Zakládáme naši zahradu“ s žáky ZŠ Angel, první v rámci projektu Uzavřený cyklus jídla do škol.

 

Už předem jsme si s panem učitelem Michalem Lokajem, který s žáky pečuje o venkovní prostory školy, prošli atriem a školní zahradou. Seznámila jsem se tak s historií sídlištní školy, vysazenými stromy, keři a bylinami a vyslechla si, jak žáci a učitelé zahradu v průběhu roku využívají. Společně jsme předběžně navrhli, kde by mohly vyrůst vyvýšené záhony, prostor na kompost a jakou má škola představu o využití atria.

Na základě naší procházky se pan učitel obrátil na žáky, aby společně promysleli přeměnu školní zahrady“ – jak má působit, co by chtěli jinak, jaké prvky a přírodniny by na zahradě rádi měli a jaké ne. Do návrhů se zapojili žáci z 6. A, B, C a D. Rozdělili se do skupinek, každá si vzala na starost vybrané místo v zahradě nebo atriu a pustili se do návrhů.

ucj_wsp2


Na začátku prosince jsme se všichni sešli na workshopu spolu s krajinářkou a zahradnicí Terezou Nehasilovou. Žáci nám představili jednotlivá místa, která si vzala pod své tvůrčí křídlo, a přiblížili nám svoje představy a přání. Společně jsme pak nad jejich návrhy diskutovali a probírali výhody i nevýhody jednotlivých řešení. Žáci si zažili, co všechno práce krajináře, zahradníka a zahradního architekta obnáší a co je třeba vědět, než samotná proměna zahrady a navrhování konkrétních prvků začne. Prakticky jsme si ukázali, jak je třeba nad projektem uvažovat a zkusili si společně postup návrhu od začátku do konce rozkreslit na papír.

Pokračování – 4. 4. 2019

UCJ_doskol_W1

 

Na dalším setkání jsme s žáky šestých tříd společně zkonzultovali jejich zahradnické a krajinářské návrhy, na kterých pracovali od začátku nového roku. 

Do plánku pozemku školy, s vyznačenými budovami a pěstebními plochami, jsme vyznačili všechna důležitá místa, jako jsou např. zdroj vody, světové strany a sluneční aktivita během dne. Žáci se seznámili s plánkem školy a hledali místo svého návrhu. Poté je připevnili k plánu a vyznačili, kde se jednotlivé prvky (vyvýšené záhony, bodrý kompostér) umístí.

V návrhu jsme ponechali i navržené změny, které si žáci přejí na zahradě a v atriu přeměnit do budoucna. Mají tak možnost s plánem dále pracovat, zakreslovat a zapisovat své představ. Celý plán jsme vystavili ve třídě, aby byl stále na očích. Využijeme ho až v polovině jara.

W1_Vytvořený návrh zahradyW1_Tvoříme2

 

Autorem článku je Gabriela

Podobné články
Soňa Valčíková
11.04.2016

Tento rok přicházíme nově s nabídkou exkurzí pro školy. Díky podpoře Hlavního města jsme spolu s partnery připravili terénní výukové programy na komunitních zahradách, městských sadech, včelnicích a rodinných hospodářstvích ... Číst dál >

Soňa Valčíková
12.09.2018

Vermikompostér může mít stejně jako zahradní kompostér několik podob. Nejčastěji si nejspíš představíme interiérový vermikompostér typu Urbalive, ale vermikompostovat se dá i ve velkém. Naši přátelé a vědci Ing. Aleš Hanč, ... Číst dál >