Když zkoušíme, zda to funguje aneb evaluace aktivit připravované Příručky pro učitele „Uzavřený cyklus jídla do škol“

Probouzím se do krásného slunného dne. Dnes je čtvrtek 3. června a mě dnes čeká cesta vlakem do Světic, kousek za Prahu, kde se na školní farmě Magic Hill setkám se zahradnicí, pěstitelkou a lektorkou Markétou Strouhalovou, paní učitelkou Lucií Novákovou a její třídou druháků. 

Takhle začalo ráno, kdy proběhla první evaluace aktivit do Příručky pro učitele „Uzavřený cyklus jídla do škol“. Ve škole Magic Hill, sídlící v Praze v Říčanech, jsme našli ty pravé spojence. Tedy aktivní učitele, kteří se s chutí, i během uzavření škol kvůli pandemii, zapojili do příprav na evaluaci aktivit. 

Jak to ve škole probíhá?

Ve škole se učí v projektových cyklech, učitelé žáky vedou jak k samostatnosti, tak ke spolupráci už od první třídy. Pro žáky druhé třídy proto nebyl žádný problém vytvořit si svůj vlastní pokus „pozorování klíčení semen“. Zvládli to hned na jaře, ještě během pandemie přímo doma. Na konci května se žáci, již ve škole, seznámili s tématy kompostování, vermikompostování a uzavřený cyklus jídla prostřednictvím našich pracovních listů.

Za pár dní je totiž čekalo na školní farmě Magic Hill nejen stádo beránků a kozlíků, ale i aktivity, při kterých si zažili, jak uzavřený cyklus jídla funguje. Zjistili, jak se ze slupek zeleniny a ovoce vytvoří kompost a kdo tomu napomáhá. Pozorovali život na zahradě, zjišťovali, co všechno zahrada potřebuje, aby na ní byl život vyvážený, co a kdo na ní nesmí chybět. Měli také možnost zeptat se jejich školního kuchaře Filipa, kam putují slupky při každodenním vaření oběda. „No přeci do kompostéru“, odpověděl jim s úsměvem. Zjistili tak, že bioodpad a zbytky jídla putují do elektrického kompostéru a že i u nich na škole, i díky školní farmě, se cyklus jídla uzavírá.

Takže to funguje!

Sdílím jen malý kousek ze zpětné vazby, který si brzy můžete přečíst na blogu školy Magic Hill https://www.magic-hill.cz/category/farma-a-jidlo/

Markéta: „A jak je vidět z  fotek, žáky to náramně bavilo a paní učitelka Lucka se své role chopila velmi odpovědně. Když jsme se po ukončení celého dopoledne na farmě spolu bavily o tom, co jí to dalo, řekla mi.“

Lucie: „Celý program dává smysl, protože uceleně provádí moje žáky cyklem, který začíná u semínka, pokračuje na náš stůl, končí a zároveň znovu začíná kompostem. Děti vše pomocí zábavných aktivit pochopily a vyzkoušely si doslova na vlastní kůži. Už se těšíme na pokračování!“  

A co je to uzavřený cyklus jídla?

To je spojení nerozlučné trojky: pěstování, jídla a kompostování. Slupky, ohryzky, odřezky zeleniny a ovoce, zkrátka veškeré organické zbytky z kuchyně, svačiny a zahrady můžeme snadno proměnit na přírodní hnojivo – kompost. Ten využijeme třeba pro pěstování bylinek nebo další zeleniny. Poté, co zeleninu a bylinky zpracujeme v jídlo, putují zbytky do kompostéru a kruh se tak uzavírá.

Pokud i vy chcete zažít uzavřený cyklus jídla v praxi a přiblížit ho vašim žákům, neváhejte se ozvat, společně vymyslíme brzkou návštěvu nebo společný projekt.

Zaujal Vás tento projekt? Sdílejte ho s ostatními!

Související články

Zpět na stránku článků